Moda na staroindyjski styl życia

Indie pewnie kojarzą Ci się z kobietami odzianymi w kolorowe sari, tandetnymi, bollywoodzkimi produkcjami, lasami cynamonowymi i herbatą. Okazuje się, że ten położony w południowo-wschodniej Azji kraj zaczyna być coraz częściej identyfikowany z rozwojem starożytnej medycyny. Wszystko to dzięki zyskującej na popularności ajurwedzie.

Sztuka ajurwedy

To metoda lecznicza, a przede wszystkim styl życia, który lansowany był około 600 lat p.n.e. Podstawową zasadą ajurwedy jest odpowiednia dieta, która wpływa na dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, a także przyjazne relacje międzyludzkie.

Wiedza o życiu, czyli ajurweda

Ta staroindyjska nauka została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za rodzaj medycyny alternatywnej. Biorąc jednak pod uwagę aspekty, na których opiera ajurweda, warto pozostać przy jej dosłownym tłumaczeniu z sanskrytu i traktować ją jako wiedzę o życiu.

Ajurweda to najstarsza koncepcja medycyny na świecie, a teksty na jej temat były spisywane przez blisko 3 tys. lat. Niemniej jednak czas tzw. Indii Brytyjskich okazał się być najbardziej destrukcyjny dla staroindyjskiej wiedzy o życiu. W okresie brytyjskiego zwierzchnictwa nad Półwyspem Indyjskim (1858-1947), Hindusi zaczęli odchodzić od ajurwedyjskiej tradycji, by zasymilować się z modą Zachodu. Doprowadziło to do zapomnienia wielu istotnych aspektów starożytnej, indyjskiej wiedzy.

Na szczęście, konserwatywne, indyjskie rodziny zachowały część ajurwedyjskiej wiedzy i przekazały ją następnym pokoleniom. Obecnie ta pradawna tradycja jest pielęgnowana w Kerali, stanie położonym na południowym zachodzie Indii.

Po pierwsze- zapobiegać, a nie leczyć

Choć w staroindyjskich pismach ajurwedyjskich wspomniano o ziołach, które miały leczyć różne schorzenia, istotą tej nauki jest jak najdłuższe zachowanie zdrowia. W myśl ajurwedy człowiek zdrowy to taki, który czuje się dobrze fizycznie i psychicznie, a także nawiązuje pozytywne relacje z innymi ludźmi.

Staroindyjska medycyna zaleca jedynie naturalne środki lecznicze i suplementy diety. Jednakże unikanie chemii to nie jedyny aspekt, który zagwarantuje Tobie zdrowie na lata. Musisz nauczyć się również zasad ajurwedyjskiej diety, aktywności fizycznej i rytmu życia.

Jak jeść, by długo żyć?

Dieta ajurwedyjska bogata jest w gorzkie i ostre warzywa. Hindusi chętnie sięgają po rzodkiew japońską, gorzką tykwę czy kiełki kozieradki, które mieszają z łagodną marchewką, groszkiem, szparagami czy cukinią. Powinno się jednak unikać roślin psiankowatych (pomidorów i papryki), natomiast dozwolone jest używanie pieprzu cayenne. Ajurweda dopuszcza spożywanie w niewielkich ilościach warzyw kapustnych (kalafiora, kapusty, brokułów, brukselki).

Wedle staroindyjskiej wiedzy o życiu nie powinno się jadać surowych warzyw, gdyż nie wpływa to zbyt korzystnie na układ trawienny. Najlepiej zatem podgrzać je na parze. Warzywa dobrze jest polewać dressingiem z oliwy i cytryny, który korzystnie wpływa na układ trawienny, a także wzmacnia wątrobę.

Filiżankę porannej, gorącej kawy powinno się zastąpić sokiem z cytryny wymieszanym z ciepłą wodą. Natomiast na godzinę przed każdym posiłkiem warto wypić mieszankę soku ze świeżego imbiru, cytryny i szczypty soli, by uniknąć niestrawności. Na lunch ajurwedyjscy Hindusi serwują lassi, czyli jogurt zmieszany z wodą, owocami dzikiej róży, ziołami (kuminem, imbirem, świeżą kolendrą) i solą.

Choć dieta ajurwedyjska proponuje dość trudne smaki, mamy pewność, że jest ona skuteczna- najniższy wskaźnik zachorowań na raka odnotowano właśnie u Hindusów.

Ćwicz i panuj nad stresem!

Ruch to sprawdzony od lat sposób na zatrzymanie czasu i zachowanie zdrowia. Codzienny ruch wskazany jest również przez ajurwedę. Ćwiczenia o umiarkowanym stopniu trudności powinno się wykonywać każdego poranka. Absolutnie nie chodzi tu o poranny spacer na siłownię. Staroindyjska medycyna zaleca wykonywanie wszelkiej aktywności fizycznej na otwartych przestrzeniach, gdzie świeże powietrze dociera każdym kanałem do naszego organizmu.

To, co według staroindyjskiej nauki najbardziej zagraża naszemu układowi odpornościowemu, to stres. By go uniknąć, powinno się codziennie relaksować w trakcie jogi i medytacji. Najważniejszym elementem tych ćwiczeń jest głęboki oddech, który wzmacnia nasz układ krążenia, reguluje przemianę materii, poprawia nastrój i redukuje stres.

Ajurwedyjski rytm życia

Człowiek śpi średnio 7-8 godzin. Rzadko kiedy zdarzają się przypadki, że 5-godzinny sen jest dla nas optymalny. Niektórzy lubią pospać nawet 9-10 godzin. Zarówno zbyt mała ilość snu, jak i jego nadmiar mogą mieć destrukcyjny wpływ na nasz organizm. Optymalny sen jest efektem odpowiedniej diety i ćwiczeń.

Staroindyjska wiedza o życiu głosi, że aby uzupełnić poziom energii i pozwolić działać mechanizmom oczyszczania organizmu, powinno się kłaść spać przed 22.00 i wstawać o 7.00.

Codziennym elementem ajurwedyjskiego stylu życia jest również poranny masaż całego ciała. Hindusi, którzy konserwatywnie przestrzegają zasad ajurwedy wykonują go codziennie przed porannym prysznicem. W tym celu używają ciepłego oleju sezamowego, który nawilża skórę, a także redukuje stres przed kolejnym dniem pracy.

W zdrowym ciele, zdrowy duch- to popularne przysłowie, a jednocześnie fundament, na którym opiera się staroindyjska wiedza o życiu. Nie musisz ortodoksyjnie przestrzegać zasad ajurwedy, by kupić sobie długowieczność. Wystarczy, żebyś zwrócił uwagę na to:

1. co jesz,

2. jak często się ruszasz,

3. jak śpisz,

4. jak redukujesz stres.
comments powered by Disqus